لوگو

چه چیزی یاد خواهید گرفت؟

  • چرا پژوهش می‌کنیم؟
  • علم سنجی چیست؟
  • چرا مقاله مهم است و چه جایگاهی دارد؟
  • نقش peer review و مرور همتا چیست
  • نقش بانک‌های اطلاعاتی چیست؟
  • مجله ISI یا Pubmed باشد مهم است؟

ما برای پیشرفت دانش، حل مشکلات و بهبود زندگی تحقیق می‌کنیم. تحقیقات به ما کمک می‌کند تا پدیده‌های طبیعی و اجتماعی را درک کنیم، فرضیه‌ها را آزمایش کنیم و نظریه‌ها، روش‌ها و فناوری‌های جدید را توسعه دهیم.  تحقیقات همچنین به نوآوری، آموزش و سیاست‌گذاری کمک می‌کند. 

 مقاله به این دلیل اهمیت دارد که راه اصلی انتقال یافته‌های علمی به جامعه دانشگاهی و عموم است.  همچنین مبنایی برای ارزیابی کیفیت و تأثیر پژوهش است.  مقاله جایگاه مهم و ارزشمندی در دنیای  علمی و دانشگاهی  دارد و توسط سایر محققان نمایه، استناد و بررسی می‌شود.  

 نقش بررسی همتا اطمینان از اعتبار، کیفیت و اصالت مقاله‌ها برای انتشار است.  بازنگری همتا فرآیندی است که در آن متخصصان در همان زمینه کار سایر محققین را ارزیابی و بازخورد ارائه می‌کنند.  بررسی همتایان همچنین به ویراستاران و داوران کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که آیا مقاله را بپذیرند، رد کنند یا درخواست تجدیدنظر برای ارسال‌ها کنند.  بررسی همتا به‌طور گسترده در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی، به‌ویژه در علوم و پزشکی، به‌عنوان راهی برای حفظ و ارتقای استانداردها و اعتبار انتشارات علمی استفاده می‌شود.  

 نقش علم‌سنجی اندازه‌گیری و تحلیل متون علمی و تأثیر آن است.  علم‌سنجی زیر شاخه ای از انفورمتری است که از روش‌های کمی مانند: کتاب سنجی و تحلیل استنادی برای مطالعه الگوها، روندها و روابط در تولید، انتشار و استفاده از اطلاعات علمی استفاده می‌کند.  
علم‌سنجی همچنین می‌تواند به ارزیابی عملکرد و بهره‌وری محققان، موسسات، مجلات و کشورها کمک کند.  

نقش پایگاه‌های داده: ذخیره، سازماندهی و مدیریت کارآمد و مؤثر داده‌هاست.  پایگاه‌های داده سیستم‌هایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند با استفاده از یک قالب ساختاریافته، مانند: جداول، ردیف‌ها و ستون‌ها، داده‌ها را ایجاد، به‌روزرسانی، جستجو و دستکاری کنند.  
پایگاه‌های داده همچنین امنیت، یکپارچگی و قابلیت اطمینان داده‌ها را فراهم می‌کنند.  پایگاه‌های داده به‌طور گسترده‌ای در زمینه‌ها و کاربردهای مختلف مانند علم، تجارت، آموزش و سلامت استفاده می شود.  

 مجله ISI مجله ای است که توسط Web of Science نمایه می‌شود، پایگاه داده‌ای از انتشارات علمی که توسط Clarivate Analytics نگهداری می‌شود.  PubMed یک پایگاه داده از تحقیقات زیست پزشکی است که توسط کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا نگهداری می‌شود.  مهم است که یک مجله توسط ISI یا PubMed نمایه شده است زیرا؛ نشان دهنده کیفیت، دیده شدن و دسترسی به مجله و مقالات آن است.  مجلات نمایه شده توسط ISI یا PubMed به احتمال زیاد توسط سایر محققان و متخصصان شناسایی، استناد و استفاده می‌شوند.

لیست جلسات

تعداد جلسات: 1 کل ساعت ها: 2:0

درباره استاد

  • ارشناسی ارشد ژورنالیسم پزشکی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد ژورنالیسم پزشکی پژوهشگر برتر دانشجویی استعداد درخشان ...

سوالات متداول

اگر دوره مورد نظر شما دارای گواهی باشد از قسمت ویژگی های دوره چک کنید و برای دریافت گواهی میتوانید وارد پنل کاربری خود شده و از قسمت نمرات درسی»گواهینامه ها مراجعه کنید 

ارســال نظر جدید

برای ارسال نظر حتما باید وارد شوید از اینجا وارد شوید

دوره های مرتبط

لیست جلسات

تعداد جلسات: 1 کل ساعت ها: 2:0